tisdag 30 december 2008

Kvinnoslant

Näst sista dagen på 2008, och jag sitter i datorsalen på Annedalsseminariets andra våning och inväntar mina två kurskamrater. Dags för att lägga planen för vårt gemensamma och slutliga grupparbete i kursen "Organisationen och omvärlden". Uppdragsgivare är Unionen Göteborg som vill att vi ska hitta en strategi för hur kvinnor ska få lika lön. Sedan 1998 har man haft en symbol kallad "Kvinnoslanten" för att påvisa löneglappet och andra orättvisor.

Innan vi gjort en grundlig analys av situationen bör jag väl inte uttala mig. Men jag kan ändå inte låta bli att förundras över att så lite hänt. Symbolen är mycket talande och borde fått uppmärksamhet. Jag, kvinna, har aldrig sett till den - ändå har jag varit medlem i Unionen (SIF) sedan 1989... Ska bli intressant att se vad vi kan hitta på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar